Sunday, December 5, 2010

Galt MacDermot

Grävde fram en gammal bränd cd häromdagen. Det visade sig vara Oh No´s Exodus Into Unheard Rythms, en skiva jag lånade hem från Folk & Rock - på den gamla goda tiden när F&R fortfarande fanns i Lund alltså. Egentligen är det ingen skiva som jag direkt saknat eller minns så mkt av - förutom sista spåret, Coffee Cold. En minut och femtitvå sekunder knastrig jazz-sample med en lite rökig mansröst som sjunger om kallt kaffe låter kanske inte så mycket för världen, men den var iaf given i mina högtalare ett bra tag. Nu har jag grävt fram originalet som visade sig vara MINST lika soft. Take it away mr MacDermot.


Galt MacDermot - Coffee Cold

Om ni, som jag, inte hade en aning om vem Galt MacDermot är så kan jag berätta att han är en prisbelönt kompositör från Kanada som skrivit och komponerat musik till flertalet filmer och musikaler varav den mest kända antagligen är Hair. Förutom av Oh No, vars album Exodus Into Unheard Rythms helt och hållet bygger på samples av denne man, har MacDermots musik samplats flitigt av diverse rappare och hip hop producenter, däribland Run DMC, Dj Premier och MF Doom. Förra året blev Galt MacDermot invald i Songwriters Hall of Fame. Inte illa vad man kan lära sig av gamla cd-fynd!

Givetvis kommer här även Oh No´s version:

Oh No - Coffee Cold

No comments:

Post a Comment